Politici en ondernemers in de Duits-Nederlandse grensstreek hebben een resolutie ondertekend waarin zij de Bondsregering oproepen af te zien van het omstreden tolheffingsplan.
Dat meldden Duitse media.
Lokale bestuurders en vertegenwoordigers uit het bedrijfsleven en de toerismesector kwamen dinsdag bijeen op het vliegveld Weeze net over de grens bij Venray om hun boodschap aan Berlijn toe te lichten: de tol is een stap terug.
De politici en ondernemers vrezen dat het heffen van tol de lokale economie zal schaden. Als Nederlanders moeten betalen om over Duitse wegen te rijden, zullen die niet meer zo snel over de grens boodschappen doen of hun tank vullen, aldus de ondertekenaars.
Vrijdag kwamen al drie Nederlandse en twee Duitse burgemeesters bij elkaar in Overijssel om te protesteren tegen de tol. Eerder liet de Duitse politievakbond weten dat hun leden niet zitten te wachten om automobilisten te controleren op aanwezigheid van een tolvignet.
Tol in Duitsland: 10 of 20 euro voor kort verblijf
De Duitse regering is van plan tol te heffen ter bekostiging van verbeteringen van de infrastructuur. De heffing gaat voor alle wegen gelden, dus niet alleen voor de Duitse snelwegen. Buitenlanders kunnen voor het gebruik van het Duitse wegennet via internet vignetten bestellen en betalen.
De Duitse minister van Verkeer Alexander Dobrindt wil twee varianten voor kort verblijf aanbieden: een 10-dagenvignet voor 10 euro en een 2-maandsvignet voor 20 euro. Wie drie weken op vakantie gaat in Duitsland, zou dus met 20 euro tol moeten uitkunnen.
Meest complex is het jaarvignet. Dat wordt gekoppeld aan milieueisen, grootte en bouwjaar van de auto. De Duitse minister rekent op een gemidelde prijs van 88 euro. Voor buitenlanders wordt de maximale prijs in het geval van benzineauto’s 103,04 euro en voor diesels 112,35 auto.
CDA wil toltop
CDA-Tweede Kamerlid Sander de Rouwe wil een 'toltop' houden om de Duitse plannen voor tolheffing te bespreken en mogelijke acties te inventariseren. Aan het overleg zouden behalve Nederland ook omringende landen als België, Oostenrijk, Tsjechië en Frankrijk moeten meedoen.
De Rouwe heeft minister Melanie Schultz van Haegen (Infrastructuur) woensdag gevraagd of zij het initiatief wil nemen voor een dergelijke top.
Het CDA is bovendien benieuwd naar het overleg dat Schultz dinsdag had met haar Duitse collega Dobrindt, die de tolplannen kwam toelichten in Den Haag. Tijdens dat onderhoud herhaalde Schultz volgens haar zegsman dat Nederland ontstemd is over de voornemens om tol te gaan heffen op Duitse wegen vanwege de negatieve effecten voor Nederlandse automobilisten, met name in de grensregio.
Ook het CDA is daar bezorgd om, net als de Nederlands-Duitse handelskamer. De Rouwe wil daarom van Schultz horen welke stappen zij nu denkt te gaan nemen.
Hij stelt: "Dobrindt is echt op het verkeerde pad. We zijn bezorgd wat dit gaat doen voor de handelsbetrekkingen tussen Duitsland en Nederland. Grote bedrijven, maar ook veel mkb-bedrijven in de grensstreek, gaan hier eenzijdig schade van oplopen. Minister Schultz moet alle wegen bewandelen om die tol van tafel te krijgen."
Brussel kritisch over Duits tolplan
Onzeker is overigens of de Duitse heffing het haalt. Idee is om Duitsers te compenseren door verlaging van andere belastingen, waardoor ze netto niet méér betalen. Voor buitenlanders is er geen verlichting. De Europese Commissie heeft al aangegeven hier kritisch naar te zullen kijken.
Minister Dobrindt heeft het voorstel naar eigen zeggen juridisch goed laten onderzoeken en denkt sterk te staan. De invoering van een tolbelasting ten behoeve van infrastructuur is volgens de Duitse minister een nationale zaak en mag ook op buitenlandse weggebruikers drukken.
In totaal hoopt de Duitse regering bruto voor 860 miljoen euro per jaar belasting te kunnen heffen bij buitenlandse weggebruikers.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl